Je lepšie nové auto na LPG, alebo prestavba?

S rastúcou cenou benzínu a nafty rastie aj obľuba pohonu na skvapalnený ropný plyn (LPG). Aké sú výhody aj nevýhody auta na LPG a čo sa oplatí viac – továrenský LPG model automobilu, alebo prestavba vozidla na LPG? Ceny pohonných hmôt naďalej rastú, čo vedie k tomu, že sa motoristi obzerajú po inom – a lacnejšom druhu paliva, ako je práve LPG (skvapalnený ropný plyn). Okrem záujmu o nové autá na LPG z výroby rastie aj dopyt po prestavbách benzínových motorov. Čo obnáša taká prestavba, aké autá sú vhodné na prestavbu LPG a naozaj sa jedná o ideálnu alternatívu a životaschopnú voľbu?

Čo je to LPG a ako sa vyrába?

LPG je skratka pre skvapalnený ropný plyn (z anglického Liquified Petroleum Gas), ktorý je možné použiť ako palivo na rôzne účely, vrátane pohonu automobilov. V motoristických kruhoch sa označuje aj ako autoplyn či propán bután a je vedľajším produktom spracovania kvapalného zemného plynu a rafinácie ropy. Hoci sa nazýva „kvapalný plyn“, v skutočnosti sa jedná o číry plyn, ktorý sa pod tlakom alebo ochladením mení na kvapalinu – práve táto vlastnosť umožňuje jeho skladovanie v nádržiach vo vozidle. Hoci si možno zaobstarať nové auto na LPG, stále častejšia je prestavba vozidla. Väčšina benzínových automobilov totiž môže byť vybavená prestavbou na LPG, čím sa z nich stanú „dvojpalivové automobily“, ktoré môžu jazdiť na LPG aj na benzín. Výhoda je zrejmá, keď sa pozriete na ceny oboch palív na čerpacích staniciach – LPG stojí obvykle zhruba polovicu ceny benzínu. Hoci nie sú automobily jazdiace na LPG palivovo úspornejšie, je možné s nimi znížiť účty za palivo na polovicu. Akonáhle sa náklady na prestavbu na LPG zaplatia, môže autoplyn znamenať výraznú úsporu. Aké sú ďalšie výhody, ale aj nevýhody auta na LPG?

Výhody a nevýhody áut na LPG

Či už zvažujete nové auto na LPG, alebo vás láka prestavba vozidla na autoplyn, mali by ste si byť vedomí nielen kladných, ale aj tienistých stránok tohto variantu pohonu. Výhody
  • LPG predstavuje úsporu nákladov na palivo približne o 50 %
  • Životnosť motora na LPG môže byť o 50% dlhšia
  • LPG obsahuje menej uhlíka ako benzín
  • Čisté spaľovanie a najnižšie emisie CO2 v porovnaní so všetkými rafinovanými palivami
  • Tichšie ako dieselové motory
  • Možnosť prestavby existujúceho vozidla
  • Nízka údržba

Nové auto na LPG vs. prestavba – čo sa oplatí viac?

V Českej republike je zhruba 200 tisíc vozidiel jazdiacich na autoplyn, pričom vo väčšine prípadov sa jedná o prestavby vozidiel na LPG. Mnoho automobiliek totiž túto možnosť alternatívneho pohonu pre nové vozidlá vôbec neponúka. Nové autá na LPG z výroby má v ponuke napríklad automobilka Opel, Fiat či Mitsubishi. Obe možnosti – teda nové auto na LPG aj prestavba vozidla majú svoje výhody aj nevýhody, ktoré treba vziať do úvahy.

Nové auto na LPG

Jednou z najväčších výhod auta na LPG z výroby je komplexná záruka na celé auto - a to vrátane pohonu na autoplyn. Avšak táto možnosť má aj svoje tienisté stránky. Napríklad cena auta na LPG býva o niekoľko desiatok tisíc drahšia (obvykle 20 až 30 tisíc) ako rovnaký model s benzínovým motorom. Pre porovnanie vás cenovo približne rovnako vyjde prestavba existujúceho vozidla so štvorvalcovým motorom. V prípade šiestich a ôsmich valcového motora si priplatíte ešte o ďalších 10 až 20 tisíc viac. Tiež pozáručný servis aj údržba vozidla s LPG je drahšia ako v prípade prestavieb. Navyše sa vodiči často musia stretávať so zle dostupným a málo kvalitným odborným servisom LPG časti továrensky stavaného vozidla.

Prestavba auta na LPG

Prestavba auta na LPG oproti novému vozidlu s týmto systémom poskytuje celkovo menej nákladný servis aj bežnú údržbu. A aké sú vhodné autá na prestavbu LPG? V súčasnej dobe je táto prestavba dostupná iba pre benzínové vozidlá, pričom najvhodnejšie na prestavbu bývajú staršie modely s nepriamym vstrekovaním benzínu do valcov. Na autoplyn sa vôbec najčastejšie prestavujú škodovky – najmä model Octavia a Fabia. Medzi často prestavované modely iných automobiliek patria napríklad Dacia Duster, Dacia Logan, Dacia Sander, Dacia Sander Stepway, Dacia Jogger, Renault Captur alebo Renault Clio. Naopak pri motoroch s priamym vstrekovaním, ako sú TSI, TFI, TSFI, býva prestavba náročnejšia. Niektoré z nich je možné prestaviť, iné nie. Možnosť prestavby na LPG je teda nutné individuálne prebrať s odborníkom z autorizovaného servisu. Treba počítať s tým, že aj prestavaný automobil z približne jednej šestiny jazdí na pôvodnú pohonnú hmotu, a teda aj výsledná úspora na palive bude nižšia.

Komu sa prestavba vozidla na LPG oplatí?

O cene prestavby na LPG už bola reč, ale koľko vo výsledku za prestavbu zaplatíte, to sa bude odvíjať od objemu motora, počtu valcov, koncepcii motora, a tiež od typu použitého systému LPG. Vzhľadom na to, že LPG stojí asi polovicu ceny benzínu či nafty, potom si môžete sami vypočítať, či sa vám prestavba oplatí. Je potrebné myslieť na to, že spotreba pre benzín a pre LPG nie je rovnaká (pri LPG je mierne vyššia), ale orientačne sa dá povedať, že pri súčasných cenách benzínu (45+ Sk/l) a LPG (18+ Sk/l) a zároveň spotreba auta okolo 6 l/100 km, sa návratnosť pohybuje okolo 10-15 tis. km.

Publikované: 14. 08. 2022

Kategória: Auto

Autor: Adéla Bumbálková